Rabu, 14 November 2012

Cerpen: Sue.. Tega Kuhadapi Realiti Ini Part 9



Sue mengambil penyapu bulu ayam lalu menyapu habuk yang melekat di didinding dan barang perhiasan lain. Zekri sedang membelek buku dan majalah di meja kecil berdekatan jendela. Sue tidak menghiraukan Zekri walaupun dia menyedari mata  Zekri yang kadang-kadang mencuri memandangnya. Mak Yah pula sedang melipat kain di tengah ruang.
“Sue, gambar siapa ni?” pertanyaan Zekri mengejutkan Sue yang sedang leka membelek bekas porselin bercorak bunga mawar kecil. Dia berhenti melakukan kerjanya dan berpaling ke arah Zekri. Di tangan Zekri terdapat sekeping gambar passport kecil.
“Di mana Zek ambil ni?” Tanya Sue seraya merampas kasar dari tangan Zekri. Terperanjat pemuda itu dengan tindakan spontan Sue.
“Di dalam buku ini,” beritahu Zekri jujur.
“Kalau Zek nak tahu , dialah yang banyak membantu Sue.. Menyelamatkan Sue dari terus alpa dan memberi Sue peluang untuk hidup seperti orang lain. Memberi Sue peluang untuk mencari kedamaian dan ketenangan ini,” ujar Sue panjang lebar.
Air muka Zekri berubah. Dia menelan air liur kesat mendengar kata-kata Sue. Di sudut hatinya tertanya, adakah pemuda di foto itu kekasih Sue? Sue menjeling ke arah wajah Zekri dan menyedari perubahan pada wajah pemuda di depannya itu.
“Sekarang ni dia sedang menuntut di Australia. Tidak lama lagi dia akan balik bercuti. Bolehlah Zek kenal. Dia adalah bakal..”
Zekri tidak sanggup lagi untuk mendengar ucapan seterusnya. Terasa ingin di tutup telinganya dengan tangannya. Sue tersenyum sumbing ke arahnya. Menyakitkan hati.
Sue selesai mengemas rumah bahagian depan dan terus ke dapur menjerang air. Dia mengambil balang biskut lalu diletakkan ke atas meja. Tiga biji cawan teh juga disusun ke dalam dulang minuman. 
Apabila dia keluar ke ruang tamu, Zekri sudah tiada di tempat duduknya. 

"Mana Zek mak?" Tanya Sue kepada Mak Yah yang sedang menyusun daun kelapa untuk dijadikan lidi...  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kasi Laju Sket..